Пропускливите черва – причина ли са за автоимунни състояния?
Блог

Пропускливите черва и как да си помогнем

За пропускливите черва се говори все по-често. Мълвата ги свързва с почти всички болежки, за които можете да се сетите – от промяна в настроението и кожни проблеми през автоимунни заболявания до аутизъм. Каква е истината и доколко е опасна чревната пропускливост? Може ли да ѝ се противодейства и с какво?

Какво представлява чревната пропускливост

Дълго време червата са смятани за сравнително прост орган, който едва ли крие кой знае какви тайни. Постепенно се оказва, че не е точно така. В едно и също време те пропускат към кръвния поток животоподдържащите хранителни вещества и задържат във вътрешността си несмляна храна, токсини, патогенни микроорганизми. Предлагат оптимална жизнена среда на добрите бактерии и осигуряват здравето и ефективността на имунната система. Крият и други интересни тайни, за които можете прочетете в книгата „Черво с чар. Истината за един пренебрегван орган“ на Джулия Ендерс .

Чревна бариера

Тя представлява сложна многослойна структура (епителна стена, лигавица, слуз и секреторни елементи с имунологични функции), която задържа във вътрешността на червата  постъпващите от външния свят заедно с храната безполезни и вредни вещества, антигени и микроорганизми. Пази също от загуба на вода и електролити.

Чревна пропускливост

Това е свойството на чревната бариера на определени места да пропуска навън молекулите на хранителните вещества. То се регулира от сложни механизми и тъканни структури. Различава се нормална пропускливост и нарушена. Нормалната е стабилна и не води до нарушени чревни функции и нежелани последици.

Нарушената е обратимо променена, води до дисбаланс на хомеостазата, до функционални увреждания и заболявания. Белтъкът зонулин е този, който отваря „пролуки“ в чревната стена, и през тях достигат до кръвта нежелани вещества и патогени. Смята се, че просмукващите се токсини и микроорганизми предизвикват възпаления и интоксикации както в близост до чревния тракт, така и в отдалечени органи и тъкани.

Пропускливите черва може да усетите като болезненост и подут корем, газове, спазми, хранителна чувствителност, умора. Понеже симптомите не се отличават от оплакванията при други заболявания на стомаха, обикновено не им обръщате специално внимание.

Последици от чревната пропускливост

Въпреки че синдромът на пропускливите черва не е официално признато заболяване и някои специалисти дори отричат съществуването му, той се свързва със сериозни хронични и автоимунни заболявания. Повишена пропускливост на червата се открива при: 

  • болест на Крон – хронично възпаление на червата, предизвикващо постоянно храносмилателно разстройство. Пропускливост се наблюдава и в семействата на болните, което предполага връзката им с наследствения характер на заболяването;
  • синдром на раздразнените черва – храносмилателно разстройство, при което се редуват диария и запек. Пропускливите черва са особено характерни при пациенти с преобладаваща диария;
  • цьолиакия – автоимунно заболяване, проявяващо се като остра чувствителност към глутена. Придружена е от по-висока чревна пропускливост, която се предизвиква от житния белтък;
  • хранителни алергии – предполага се, че пропускането на протеини през чревната стена води до алергична реакция към някои храни;
  • диабет тип 1 – автоимунна реакция разрушава инсулин произвеждащите клетки в панкреаса, почти половината от болните имат висока чревна пропускливост.

Резултатите от изследванията на чревната пропускливост предполагат, че тя се наблюдава още в самото начало на някои от болестите и вероятно е сред причините за тях. Но проучванията са все още недостатъчни и/или противоречиви, за да се заключи категорично, дали състоянието е основна причина или симптом на хроничните заболявания, или пък съществува друга корелативна връзка.

Регулиране на пропускливите черва

Сред основните рискови фактори за синдрома на пропускливите черва са наследствеността; хроничните възпаления; травми от различен произход и сепсис; съвременната западна диета и начин на живот; състоянието на микробиотата.

Някои елементи на диетата стимулират чревната пропускливост и преминалите бариерата болестотворни бактерии предизвикват възпаления във вътрешните органи – черен дроб, мозък, бяла мастна тъкан. Провокират метаболитни заболявания като диабет тип 2, безалкохолна мастна болест на черния дроб, сърдечно-съдови, хормонални и т. н. И ако срещу гените си не можем да се борим, то останалите рискови фактори са почти напълно в наша власт.

Какво да правите?

Намалете консумацията на захар и особено на фруктоза

Те се добавят в почти всички продукти на хранителната промишленост, а ние ги похапваме с удоволствие и в изобилие. Особено опасна за чревната пропускливост и черния дроб е добавената фруктоза. Слабостта към сладкото е въпрос на навик и ако постепенно намалите подсладените храни, четете внимателно етикетите и използвате натурални подсладители вместо рафинирани въглехидрати, ще имате по-здрави черва, по-добра инсулинова чувствителност, по-малко излишни килограми, по-малко обременен черен дроб.

Вреди и яденето на много мазнини и енергийно плътни храни

Внимавайте с алкохола

Алкохолът увеличава чревната пропускливост, потиска транспорта на витамини и хранителни вещества, намалява всмукването на вода и натрий. Уврежда лигавицата в горната част на червата, което причинява пропускане на ендотоксини към отдалечените органи и води до  възпаления. Ако го сведете до минимум, ще спечели здравето ви като цяло.

Хранете се пълноценно  

Синдромът на пропускливите черва се свързва с недостига на витамин А, витамин D  и др. Макар да не спадат към основните хранителни вещества, смята се, че добре се отразяват на здравето на червата антиоксиданти като витамин С  и N-ацетил-L-цистеин , растителни биоактивни съставки като кверцетин , куркумин  и други флавоноиди.

Приемайте повече фибри

Липсата на фибри затруднява работата на червата и е един от сериозните фактори за влошеното им здраве. Смилаемите и несмилаеми фибри

  • стимулират чревната функция;
  • контролират усвояването на мазнините и захарите;
  • осигуряват детоксикацията на чревния тракт;
  • подкрепят жизнеността и развитието на колониите добри бактерии (в ролята на пребиотици).

КолонХелп е чудесен в случай на чревна пропускливост, не само заради фибрите от псилиум хуск и лен, а и заради пречистената глина и подбраните растения  в състава си. Хуск е най- добрия известен източник на разтворими фибри. Когато достигне до дебелото черво, той образува лепкава материя, която абсорбира и отстранява токсичните вещества. Действието му е механично – тялото не го усвоява, а го използва само за пречистване. Разтворимите фибри от псилиум блокират още в червата усвояването на мазнините и захарите. Пречистената глина е чудотворна с минералното си съдържание и със способността си да пречиства кръвта, като се свързва с токсините. Успокоява раздразнената лигавица и  помага при чревна проходимост.

Грижете се за добрите бактерии и баланса в чревната флора

Нарушеният баланс между добри и болестотворни бактерии, естествено обитаващи червата, и свръхрастежът на дрожди увреждат чревната бариера отвътре и насърчават повишената ѝ пропускливост. Решението са засилената консумация на ферментирали храни – кисело мляко, ферментирали зеленчуци, хляб с квас и т. н. Добър избор са добавки, доставящи големи количества жизнеспособни пробиотични бактерии в комбинация с пребиотик .  В морето от пробиотични добавки можете уверено да използвате Колобиотик, като състава е това, което го отличава от останалите на пазара и осигурява ефективността му. Съдържа 8 пробитоични щама, от които 2 спорообразуващи бацили (Bacillus coagulans и Bacillus subtilis natto) и е предназначен за облекчаване на стомашни неразположения, пропускливи черва и за различни инфекции. Колобиотик стабилизира  пропускливостта на червата, повлиява добре улцерозния колит и болестта на Крон, активира жизнената дейност на чревната флора и облекчава хранителни непоносимости и алергии.

Изключете от менюто си храните, към които имате доказана хранителна непоносимост

Става дума за храните с глутен, млечните продукти и тези с висок хистамин и с фруктоза.

Приемайте храносмилателни ензими

Пропускливите черва се свързват с лошо храносмилане и лошо усвояване на хранителните вещества. Големи, не напълно разградени молекули от храната проникват в кръвния поток, предизвикват възпаления и алергични реакции. Тук могат да помогнат храносмилателните ензими. За качествено разграждане на протеините дори при намалени количества стомашна киселина можете да разчитате на бромелаин и папаин . А при общо влошено храносмилане добавка с ензими амилаза, липаза и протеаза  ще подобри преработката не само на протеините, но и на мазнините и въглехидратите.

Набавете си колаген

Колагенът е структурният белтък, който

  • преобладава в епителните тъкани;
  • поддържа чревните стени здрави и еластични;
  • доставя аминокиселините пролин и глицин, нужни за чревната лигавица.

При пропускливи черва увеличете присъствието му в диетата си. Можете да го направите, като си приготвяте ежедневно силен костен бульон или приемате подходяща формула хидролизиран колаген тип I и тип II .

Въздържайте се от злоупотреба с нестероидни противовъзпалителни средства

Ибупрофенът, аспиринът и подобните на тях обезболяващи при продължителна употреба могат да насърчат пропускливостта на червата. Консултацията с лекар ще ви помогне да намерите алтернативно решение и ще ви спести много проблеми. 

Пазете се от продължителен стрес

Опустошителното действие на стреса върху организма не подминава и червата. Опитайте с повече сън, срещи с приятели и любими занимания, медиативни и дихателни техники.

Адаптогените са особено ефективни и безопасни за справяне с високо психическо и интелектуално напрежение. Един от най-мощните адаптогени е Бакопа мониери. Бакопа има свойствата не само да се справя с безпокойството и стреса, като балансира нивата на кортизол и увеличава тези на серотонин ( хормон на щастието ), но и да редуцира възпаленията, включително на червата.

Пропускливостта на червата е обект на непрекъснати научни изследвания, които търсят доказателства за причинната връзка на това състояние с множество сериозни заболявания. Ако предположенията се потвърдят, ще се открият възможности за лечение на болести смятани за хронични – нелечими на практика. А за сега –подкрепете здравето на червата с естествени средства!

Използвани продукти:

  1. „Черво с чар. Истината за един пренебрегван орган“ на Джулия Ендерс – https://www.lana.bg/product/chervo-s-char/
  2. Бакопа мониери – https://www.lana.bg/product/bacopa-monnieri-adaptogen-i-tonic-za-mozuka/
  1.  Супер витамин D3 – https://www.lana.bg/product/vitamin-d3-60-2000-iu/
  2. „Натурален витамин Ц” – https://www.lana.bg/product/naturalen-vitamin-c/

5. „Н-ацетил Л-цистеин, NAC” – https://www.lana.bg/product/nacetyl-lcystein-nac

6. „Кверцетин, 100% натурален” – https://www.lana.bg/product/quercetin-naturalen/

7. „Куркумин, стандартизиран екстракт” – https://www.lana.bg/product/куркумин-60-капсулих-550мг-стандартизира/

  1. „Колонхелп“ –  https://www.lana.bg/product/colonhelp/

9. “Колобиотик” – https://www.lana.bg/product/colobiotic/

10.  “Бромелаин и папаин ензими” – https://www.lana.bg/product/bromelain-i-papain/

11. “Дайджест хелп” – https://www.lana.bg/product/digest-help-za-stomashno-chrevnoto-zdrave/

12. “Колаген ягода” – https://www.lana.bg/product/collagen-iagoda/ и Чист колаген – https://www.lana.bg/product/chist-collagen-na-prah/

Източници:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4266989/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16644703/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Intestinal+permeability
  4. https://www.webmd.com/digestive-disorders/features/leaky-gut-syndrome#1
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1856434/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4253991/
  7. https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2010-03/nutritional-protocol-treatment-intestinal-permeability-defects-and-related
  8. https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2010-03/nutritional-protocol-treatment-intestinal-permeability-defects-and-related 
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4670985/
  10. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2017.00598/full
  11. https://www.healthline.com/health/digestive-health/leaky-gut-supplements#supplements
  12. https://www.medicalnewstoday.com/articles/326117#causes-and-risk-factors

Свързани публикации

One Thought to “Пропускливите черва и как да си помогнем”

  1. […] синдром на пропускливите черва – като пропускат в кръвта бактерии, токсини и ненапълно смляна храна, пропускливите черва увеличават рисковете от възпаление; […]

Leave a Reply